2020 Október MABESZ

“Think outside the box”, azaz gondoljuk újra az előregyártást

Több évtizedes betonipari tapasztalatunkat a társadalom szolgálatába állítjuk azzal, hogy kitágítjuk a tervezők és kivitelezők mozgásterét a vasbeton termékek területén.

Egy-egy munkára felkészülve olyan termékeket adunk ki az építőipar szereplőinek amit a helyszínen arra a formára és funkcióra tudnak összerakni ami a legjobban szolgálja a befektetők céljait. Hiszünk benne, hogy az egyedi gyártású elemeink precízebb és gyorsabb kivitelezést tesznek lehetővé a helyszínen.

A cikk írását ez inspirálta: nem szükséges a szabványos megoldásokhoz ragaszkodnunk – “Think outside the box” mondja az angol mondás; merjünk bátran kérdezni és gondolkodni.

Régi partnereink már rutinosan kérdeznek rá a helyszíni betonozást helyettesítő megoldásainkra. Ilyenkor megvizsgáljuk a terveket, ha kell részlet rajzokat és 3D CAD modellt készítünk az elképzelésünkről. Az a tapasztalatunk, hogy a műszaki ellenőrök és tervezők szívesen egyeznek bele a magasabb minőséget garantáló előregyártott elemek használatába.

Egy ilyen aktuális példa erre egy olyan infrastrukturális beruházás amire a kivitelezés megkezdésétől számítva 80 nap áll rendelkezésére. A több száz méter hosszú nyomvonalnak, öt helyen, különlegesebb szögtörést összefogó csomóponti keretelem aknákra van szükség. Tervezetten ezek monolit szerkezetként valósultak volna meg, azonban a partnerünk jelezte, hogy ha tudunk javasoljunk rá egy jobb megoldást.

Olyan akna elemeket illesztettünk a nyomvonalhoz ami még éppen befér a rétegrendbe és igazodik a nyomvonal töréseihez is, így minimalizálhatóvá váltak az illesztési hézagok.

Csomóponti vasbeton akna koncepció terv

Számunkra az előregyártás együtt gondolkodást jelent a megrendelővel és tervezőkkel. Vannak katalógus elemeink, de nincs két egyforma munkánk, ahogyan nincs két egyforma építési beruházás sem. Nálunk az egyedi gyártás a szokványos. Nagyon sok kell belőle? Az sem probléma!

Egy fiatalos csapat vagyunk, akik hisznek a folyamatos fejlődésben és a tanulásban. Ezt a folyamatot az a hozzállásunk fűti, hogy szeretjük megoldani azokat a különleges feladatokat amikkel megrendelőink megbíztak minket.

Törekszünk arra, hogy világos és betartható ütemtervekkel kommunikáljunk. Korábbi nagytömegű megrendeléseink tapasztalatát felhasználva pontosan fel tudjuk mérni a saját- és a gyártástechnológia határait.

2019. elején egyetetéseket folytattunk az alföldi Derecskei-főcsatorna mederburkolási munkáiról. A kivitelezés több ok miatt sem a szokványos: 5.200fm 140-250cm fenékszélességű és 150cm mélységű csatornát kell építeni szűk két év alatt. A kivitelezőnek nem csupán egy ajánlatra hanem a gyártói tapasztalatunkra is szüksége volt. Döntő jelentőségű volt az előállítási költségen felül a tárolás, szállítás és beépítés technológiája is. Napi 10db elem, azaz 35 tonna előállítására vállalkoztunk másfél éven keresztül, minden munkanap. A heti 8 kamion áruforgalom csak erre a munkára önmagában nagy fegyelmet igényelt. Előzetesen napi 20fm burkolását prognosztizáltuk a Megrendelőnknek. Az általunk kifejlesztett építési segéd szerelvényekkel és beépítési módszerekkel a cél számot jelentősen túlszárnyalták a kivitelezők: 60fm burkolási munkát tudtak elvégezni egyetlen nap alatt.

Derecskei mederelemek rakodása a telephelyenDerecskei-főcsatorna mederburkolási munkái a legkisebb méretű, 140cm fenékszélességű mederelemmelAz új Derecskei-főcsatorna rendeltetésszerű használat közbenAz utolsó derecskei kamion

Akna, szerelvény akna, beton szekrény, vasbeton tartály. Ugyan arról beszélünk, sok neve van, a felhasználás módjai is változatosak. 100x100cm belmérettől a 200x500cm vagy 260x340cm szoba méretű kialakításokig bármi elképzelhető. Mi bátran felvesszük a versenyt a kihívásokkal. A rugalmas gondolkodásmódunk itt sem hagyjuk hátra.

Helyszínen már lassan egy évtizede nem érdemes aknát betonozni. Előregyártott kivitelben azonban egy-két óra alatt készre építhetőek, gyakorlatilag a szállító kamionról azonnal telepíthető. Amire lehet előre készülünk, tervezzünk, gyártunk és időben szállítunk. Helyszínen már lyukat fúrni sem divat nálunk. Egy kézzel rajzol konszignáció alapján is el tudjuk készíteni a gyártmány terveinket amit a Megrendelővel megvitatva tudunk véglegesíteni és a telephelyen kialakítjuk a megfelelő áttöréseket.

Jelenleg is velünk épülnek az M30 autópálya bukóaknái és a Hajdúhátsági vízgazdálkodás csomóponti műtárgyai. A konszignációk gyakori elemei voltak a nagyméretű vasbeton csövek, négyszögletes 2x2m keretelem becsatlakozások, beton terelő falak és egyedi horganyzott hágcsók, hordalékfogók. Az eredeti tervek alapján újra felépítettük 3D CAD programban a műtárgyakat a saját elem moduljainkból és szerelvényeinkből. A nagyméretű áttörések miatt mindennaposak az egy-egy elemen átnyúló kör alakú áttörések is, amik felkészült zsaluzási technikát igényelnek.

Egyedi vasbeton akna átdolgozott gyártmány terveElőregyártott vasbeton akna horganyzott hordalékfogó beépítésselTelephelyen összeállított egyedi 260x340cm hasznos alapterületű VB akna egy 117cm átmérőjű áttörésselnégyszögletes keretelem áttörés egy 200x320cm belméretű VB aknán

Arra szeretném kérni az építőiparban dolgozó kollégákat, ha előregyártásban gondolkoznak, legyenek bátrak kérdezni. Az nem kerül semmibe. Mások hozzáállására nem vagyunk hatással, de mi állunk elébe bármilyen szakmai kérdésnek, bárhol és bármiko